fredag 28. januar 2011

Siste dag i Estland!

I dag skal vi på en slaktegård det ligger en time unna med hest. Til frokost hadde Cassie kaviar, egg og melk mens Heddie hadde brødskive med sjokoladepålegg. Vi skulle ri til slaktegården Heddie skulle ri på Rånja og Cassie skulle ri på Sokolaad. Vi gruet oss litt fordi vi synes det er litt ekkelt å se på.

Da vi var fremme "parkerte" vi hestene ved et gjerde. Først fikk vi vite hvordan man gjorde det ved å se på en mann som kjærte i en elg. Det var forskjellige grupper en gruppe for estere, en gruppe for tyskere, en gruppe for svenske og en gruppe for norske. Den norske mannen som viste oss alt het Kristopher.
Her er et bilde av elgen:

Etterpå skulle vi slakte en gris hver:
Det stinka der inne. Men det var spennende.

Vi kokte hjertene til mat. Det smakte faktisk ikke så verst.

Hestene hadde fått mat da vi kom ut. Vi red tilbake til gården. Da måtte vi stelle dyrene.

Så ble det kveld å vi gikk å la oss. Det hadde vært en ganske kvalmende dag men det var spenende allikevel.

lørdag 18. desember 2010

Sprangdag!!!

I dag skal vi ri sprang, og det synes vi er kjeeeeeeeeeeeeeeempe gøy Heddie skal ri med Ari og Cassie skal ri på Lumehelvis (han er egentlig en turhest men kan ri sprang også).Vi sto opp klokka halv syv Først må vi ta stalltjenesten. Vi børstet hestene, møkket og ga dem mat. etter det gikk vi til kaninene, vatlene, hønene, grisene og alle de andre dyrene og ga dem vann, mat og vasket hos dem! Etter det gikk vi og spiste frokost. Det var deilig for vi hadde blidt veldig sultne av og ta morgen stalltjenesten. Men endelig kunne vi sale på våre egne hester og gå ut på banen og ri sprang men først måtte vi varme de opp med vendinger, volter og litt trav. Tilslutt gikk vi av og dro fram hinderene og gikk på igjenn og opp i gallopp Heddie synes Ari var helt vidundelig å ri sprang på! Etter å ha ridd 5 runder på høyrehånd tok vi en volte og red fem runder på venstre hånd. Da vi var ferdige med å se på film gikk vi inn og salte av møkket boksene og gikk inn og spiste lunsj. Da vi hadde spist gikk vi ut igjenn og skulle ri på de andre hestene, vi red en veldig lang tur i skogen. Etter det måtte vi hente eggene til hønene, melke kuene og hente fiske egg så måtte vi lage kaviar av fiske eggene.

mandag 13. desember 2010

I stallen! ♥

Etter vi hadde spist frokost på gården gikk vi og mokket i stallen, etter vi hadde møkket striglett vi og salte på en hest hver. Vi red en lang tur, vi red høyt opp på et fjell og der så vi hele bygda. Cassie hadde en helt hvit hest den het Lumehelvis(det betyr Snøfnugg) og typen heter Døla, den andre Cassie passa på var mørkebrun og heter sokolaad(det betyr Sjokolade). Heddie passet på en lys aktig brun  hest som heter Ari og er en Araber og den andre var mørkbrun og heter Ronja og er en Islandshets. Denne turen red Cassie på sokolaad og Heddie red på Ronja.

Da vi kom tilbake måtte vi sale av hestene og sale på de andre hestene vi passet på, vi red akkuratt den samme veien. Ari var en spranghest mens de andre var turhester.

Da vi var åppå fjellet spiste vi lunsj. Da vi var på vei ned møtte vi en elg så vi måtte ri tilbake å ri omvei. Da vi var tilbake i stallen salte vi av og leide vi hestene ut på beite. Og la høy og tørfor i boksene.

Det hadde vert en fin dag med hestene men på en mårte var det endelig litt viling. Før vi la oss på senga tøyde vi ut så vi ikke skule bli så støl.

mandag 6. desember 2010

Vatikanstaten!

Jippi i dag skal vi til Vatikanstaten!! Vi har gledet oss lenge til å dra dit. Vi sto opp klokka ni for å dra til Vatikanet. Vi tok morgenstell og gikk ned for å spise frokost. Til frokost spiste vi hver vår talerken med egg og små pølser. Da vi hadde spist ferdig gikk vi ut og gikk til Vatikanstaten, (vi hadde fått et kart fra resepsjonen på hotellet) det var ikke noe vanskelig å komme seg dit! Det tok ca en halv time å gå til Vatikanstaten. På veien så vi en butikk som vi bestemte oss for at vi skulle se inn i når vi gikk hjem igjenn! Da vi kom fram gikk vi til en kirke som het Peterskirken!
Her er et bilde av kirken!

Vi gikk inn og der var det veldig fint !

Når vi hadde vert der en time og sett på hele bygningen gikk vi til et anet sted, det het Vatikanmuseet.
Der gikk vi rundt en og en og en halv time og så på all de flotte maleriene og takmaleriene!
Da vi var ferdige inne i Vatikanmuseet var vi sultne og måtte vi gå ut til Roma igjenn får å finne oss en resturante, der spiste en pizza med skinke og peperoni, det var veldig godt! Det er ikke låv for mennesker som ikke bor i Vatikanet å komme inn der, det er bare lov å komme inn i museet og kirken men det er bare to steder. Et museum og en kirke. Kirken er Peterskirken og museet het Vatikanmuseet men i Vatikanmuseet er det veldig mange forskellige rom med forskellige navn!

Fakta:
Pave: Benedikt XVI(16)
Nationaldag: 11.Feb
Styreform: Valgmonarki
Språk: Latin
Vann: 0%
Her er bilder fra alle stedene/rommene vi har vert i :

Takmaleri i et av Rafaelrommene  i Vatikanmuseet. Bildet heter "Thriumph of Christianity"
Dette er et takmaleri av Michelangelo fra det Sixtinske kapell som ligger i Vatikanmuseet. Her er det ikke lov å ta bilder så dette bildet er hentet fra Internett.
En engel fotografert i Peterskirken

Michelangelos Pieta som man kan se i Peterskirken.
 Disse soltdatene fra Sveitsergarden vokter alle inngangene til Vatikanstaten!'
(det er bare sveitsere som kunne være vakter!!)
Det var bare de som bodde der som fikk lov å slippe inn
!
Etter en hel lang dag i Vatikanstaten gikk vi tilbake til hotellet. På veien gikk vi innom den butikken vi hadde sett på veien til Vatikanet! (Uder de solgte masker)
Her er bilder av de maskene vi kjøpte!

Disse maskene er håndlaget i Venezia i Italia, og Italia er ganske kjent for de!

Da vi kom hjem til hotellet var klokka ni vi var så slitne at vi gikk og spiste middag og etter å ha spist gikk vi rett og la oss!

Estland!!

Vi måtte stå opp klokka  23.30 for å rekke flyet til Estland. Heldig vis hadde vi pakket dagen før så vi bestilte en Taxi med en gang så stelte vi oss. Vi gikk for å spise frokost. Cassie spiste brødskive med egg og Heddie spiste pannekake. Da vi var ferdig med å spise gikk vi ut for å vente på taxien, men texien var der da vi kom ut. Da vi var på fly plassen sjekket vi inn bagasjen vår vi var en time for tidlig så det var ikke noe kø. Så måtte vi ta "rønken bilde" av hånd bagasjen.

Vi kjøpte oss litt brus og godterier. Etter en og en halv time venting gikk vi inn på flyet. Det tokk fem og en halv time å fly til Estland. Det tokk tre timer å kjøre til hotellet, hollet heter Lepanina. Det er nesten på grensen til Latvia.

Her er et kart av Estland og et flagg som til hører Estland.

Vi skulle leie et hus på en gård. Med mange dyr. Vi skal jobbe i en hestestall. Men det var mest hester der.

mandag 15. november 2010

Dykketur ♥

Vi måtte stå opp klokka halv ni for å rekke båten. Det tar to timer å kjøre med taxi til det stedet vi skal kjøre båt fra. I går kveld bestilte vi dykketuren, en mann skulle være med for å hjelpe oss hvis vi trengte hjelp. Da vi var fremme fant vi en båt. Vi kjørte båt cirka ti minutter. Da vi var framme der vi skulle hoppe utti kledde vi på oss dykkeutstyr. Da vi hoppet ut av båten så vi mange fine fisk og koraller.  Vi så noen papegøyefisk, pinsvinfisk, klovnefisk og mange flere! Vi så også en skilpadde!! Den var veldig søt.

Her er papegøyefisken! Den synes vi er skikkelig kul.

Her er vi og skilpadden!

Vi svømte rundt i to timer og så på all den fine fisken. Da vi var ferdige svømte vi tilbake til båten og gikk oppi den og kledde av oss dykkeutstyret. Det var litt vanskelig å få det av men vi fikk det av til slutt. Vi kjørte fort tilbake. Da vi kom tilbake gikk vi til stranden og badet litt til! Det var deilig. Til slutt ville vi hjem. Vi gikk og dusjet i noen av utedusjene på stranden! Så tørket vi oss kledde på oss og dro tilbake til hotellet med en taxi.

Da vi var fremme på hotellet tok vi oss en til dusj med såpe denne gangen. Etter det la vi oss på sengen å så på tv. De hadde Disney Channel. Det som var bra var at det var engelsk tekst.

Colosseum!

Vi  sto opp klokka halv ti, fordi vi skulle på Colosseum. Med en gang vi hadde stått opp spiste vi. Det står mange taxier utenfor hotellet. Vi tar den første vi kommer over. Den kjører oss direkte til Colosseum. Da vi kom dit så den mye større ut enn på bilde.

Vi fikk taxisjåføren til å ta bilde av oss foran Colosseum.
Vi gikk litt rundt og så på det store og flotte bygget. Etter en stund gikk vi inn. Der var det kjempe fint
På en plakat sto det at Keiser Vespasian hadde laget de tre første etasjene og at Titus lagde den fjerde etasjen.
Colosseum ble påbygd i år søttito. Bygningen er ellipseformet, og har en lengde på 188 m, er 155 m lang og 48 m høy. Colosseum har blitt brukt til å holde gladiatorkamper.

Etter vi hadde vært å sett på Colosseum gikk vi et stykke til en Italiensk restaurant. Heddie bestilte Pasta Carbonara og Cassie bestilte Spagetti al'a Capri. Vi satt på restauranten i circa en time. Vi bestilte en taxi tilbake til hotellet.

Vi slappet litt av på senga da vi kom tilbake til hotellet. Mens vi slappet av så vi på TV. Vi kjønte ikke så mye av det de sa men det var likevel gøy.

torsdag 11. november 2010

Hotellet i Roma!

Det tok tre kvarter å kjøre til hotellet!
Her er det et bildet av hotellet og hagen :))

Vi var veldig fornøyd med hotellet! Vi sjekket inn og fikk vite hvilket rom vi skulle bo på! Så gikk vi opp på rommene vår og skiftet med en gang om til bikini. Resten av dagen koste vi oss på hotellet men vi gikk ut og på en resturant der hadde de veldig god mat!

Roma, here we come!!

God morgen! (eller natten er det vel egentlig!)
Vi måtte stå opp klokka 03.20, vi bestilte taxi med en gang til flyplassen. Så løp vi opp på rommet, hentet bagsjen og løp ned til taxien. Vi kjørte direkte til fly plassen. Vi sjkket inn bagasjen, det var litt kø. Da vi var ferdig med å sjekke spiste vi frokost. Heddie spiste Toast og Cassie spiste Sandwich. Vi gikk litt rundt i de forskjellige butikkene, det var veldig mange spenende butikker. Vi kjøpte oss litt godteri og en brus hver. Da klokka var 06.10 gikk vi for å stelle oss i kø til å kjekke inn på flyet.

Vi skal mellom lande i Amsterdam, så skal vi fly til Roma.

Vi trengte ikke å gå av på flyet i Amsterdam.
Vi  fikk et rundstykke med ost og skinke til lunsj på vei til Roma. Vi leste ut boken på flyturen men heldigvis hadde vi tatt med flere bøker.Etter en stund så vi på film i stede. Det føltes ut som om det gikk veldig fort fordi vi hadde det så koselig var med å lese og se på film.
Da vi var fremme i Roma regnat det, vi gikk med en gang for å hente bagasjen. Det var et lite stykke å gå. Bagasjen kom med jevne mellomrom. Uten for flyplassen sto det mange taxier. Nesten alle var bestillt men vi fant en litt lenger unna som kjørte oss rett til Hotellet. Hotellet heter Rome Cavalieri, the Waldorf Astoria Collection.

Her er det Italienske kartet.

I italia har de nasjonaldag andre juni og nasjonalsangen heter Fratelli d" Italia.

mandag 8. november 2010

Mini-Europe!

Vi sto opp klokken åtte og kledde på oss og gikk ned til frokosten. Vi spiste hver vår skål med coco pops og et glass apelsinjuice. Da vi hadde spist ferdig gikk viut og tok bussen vi hadde tenkt at vi skulle til en fornøyelsespark/temapark som heterMini-Europe. Der har de mange miniutgaver av flotte bygg og byer foreksempel Eifeltårnet, det skjeve tårnet i Pisa, Trimbuen og masse masse mer! Det tok en og en halv tie å kjøre med buss til Mini-Europe. Da vi var fremmegikk vi og kjøpte billeter og begynte og se på alt det spennende!
Denne synes vi var litt kuuul:

Den heter Atomium.

Denne synes vi også var litt kul.

Da en time hadde gått ble vi sultne og gikk for å spise! Vi spiste på en resturant inne i fornøyelsesparken. Vi spiste hver vår rundstykke med skinke, ost og salat. Davi var ferdige med å spise gikk vi ut igjenn og så på resten av parken! En halv time etter var vi ferdige. Vi gikk ut og tok bussen hjem!

Sjokoladespa ;)

Hei igjenn!

Det tok tre kvarter å kjøre til sjokoladespaen. Da vi kom inn luktet det nydelig sjokolade! Vi gikk til en dame som sto ve en slaks kasse og spurte om de hadde en ledig time får oss, heeeeeeeeeeldigvis var det det!!! Vi fikk beskjed om å gå inn i et rom som det sto to damer som skulle pleie oss! Heldigvis hadde vi med oss bikini fordi vi måtte skifte til bikini, også fikk vi et håndkle hver vi skulle ta rundt oss. De begynte med og ta sjokolade i annsiktene våre!
Mens vi fikk behandling fikk vi frukt med sjokolade på! (sjokoladefondy) Naaaaaaaaaaaaaammm!!!!
Etter hvert tiok de av sjokoladen og tok og smurte sjokoladepulver på nakkene våre. Etter det fikk vi badet litt for å få vekk sjokoladen. Da vi kom opp fra vannet igjenn tørket vi oss og gikk tilbake igjenn. Da vi kom tilbake la vi oss i noen sioler og fikk flytende, litt varm sjokolade utover armene og bena:
Det var en sonn sjoklade som stivnet tter en stund til å med!! Etter en stund tok de den av igjenn og til slutt fikk vi komme oppi et kjempevarmt boblebaseng! Det var veldig deilig. Da vi var ferdige med å bade var vi fersige med spaen! Vi gikk og tørket og kledde på oss og gikk ut av senteret! Der tok vi en taxi hjem. Resten av dagen var vi på hotellet og koste oss med god middag lese litt og slappe av !Til slutt var vi så slitne at vi måtte legge oss. Det hadde vært en begivenhetsrik dag!=)

fredag 5. november 2010

Turen til Stadhuis!!

Vi stod opp tidelig for å rekke alt vi skulle gjøre i dag! Først skal vi besøke Stadhuis (som ligger rett borti gata) og så skal vi på sjokoladespa. Vi gikk ned for åspise frokost, vi spiste en kjepe god frokost med croissant. Først spiste vi en croissant med skinke, ost og salat, og så spiste vi en croissant til dessert med sjokolade! Da vi hadde spist synes vi at vi hadde spist litt mye croissant for det fristet ikke med så mye mer croissant den dagen.

Da vi var ferdige med å spise gikk vi ut av hotellet for så å gå til Stadhuis. Det tok bare 5 min å gå dit.
Her er et bilde av Stadhuis:

Vi gikk inn og begynte og gå opp! Inne i selve bygget er det et hotell, og en resturant er det også der. Vi gikk oppover for å se utsikten på toppen. Vi ble ganske slitne av å gå opp alle trappene. Da vi kom opp på toppen synes vi det var veldig høyt. Vi nvar på toppe en stund, men så gikk vi ned igjenn til kafeen. Vi spiste hver vår kylling meny med ris. Set var veldig godt. Saå gikk vi ut av Stadhuis og bestilkte en taxi til der vi skulle ta sjokoladespa!

torsdag 4. november 2010

Ettermiddagen på hotellet!

Da vi kom hjem fra sjokoladefabrikken gikk vi til spisesalen og spiste en talerken med salat hver. Da vi vi hadde spist gikk vi ut litt og så på byen, vi gikk foreksempel innom Stadhuis og bestemte at vi skulkle dra dit i morgen. Da vi hadde gått og sett en stund fant vi et sted vi kunne spise middag!
Her er et bilde av restaurant vi skal på:

Vi gikk tilbake til hotellet og kledde på oss litt fine klær på grunn av at vi skulle på en fin restaurant. Så gikk vi til restauranten og bestilte mat, vi bestilte litt pomesfrites, grønnsaker og litt kjøtt. Til desert spiste vi belgiske vaffler med krem og sjokoladesaus!! Det var KJEEEEEEEEEEEEEEEMPE godt ;) Så betalte vi og gikk tilbake til hotellet. Der koste vi oss resten av kvelden med å se på litt tv (vi kjønte nesten ingen ting!!)
Det hadde vert en suuuuper dag!

tirsdag 2. november 2010

Belgia!

Belgia har monarki, kongen heter Albert II. I Belgia snakker de både Nederlandsk, Fransk og Tysk. I Belgia er de fleste katolikker, det er en type kristendom. Belgia er veldig kjent for sjokoladen sin!

Belgia ligger ved kysten, nabo landene til Belgia heter Luxenburg, Nederland og Frankrike.

mandag 1. november 2010

Tur til sjokoladefabrikken: Museum of Cocoa and Chokolate!

Vi sto opp klokken halv ti, vi tok en riktig sløv morgen. Vi tok morgenstell og gikk ned til spisesalen for å spise frokost. Vi spiste hvert vårt rundstykke, et glass juice og en bolle hver! Vi gikk opp på rommene våre og gjorde oss klare til å dra på sjokoladefabrikken som heter Museum of Cocoa and Chokolate vi. Et kvarter etter møttes vi utenfor rommene våre bestilte en taxi og gikk ut, ti minutter etter kom taxien. Det tok cirka en halv time å kjøre taxi til Museum of Cocoa and Chocolate. Da vi var fremme så det veldig lite ut men inni var det ganske stort.

Det lukta sjokolade på lang vei. Da vi gikk inn var det en mann som skulle vise oss rundt, det var mange forskjellige sjokolader der inne som vi kunne smake på.

Men uheldigvis fikk Cassie vondt i magen av all sjokoladen. Vi fikk også lage vår egen sjokolade, og se på hvordan de lagde sjokoladen. Etter en stund ble Cassandra bedre i magen (heldigvis)!!

Når vi hadde gått rundt i på fabrikken i to timer var omvisningen ferdig. Vi gikk ut og tok en taxi hjem til hotellet.
Det hadde vært en fantastisk tur!

Hotellet=)

Etter en halv time kom vi fram til hotellet.
Her er et bilde av et av rommene våre!

Vi ble veldig fornøyde!! Nå skal vi legge oss for å sove men i morgen skal vi besøke en sjokoladefabrikk som heter Museum of Cocoa and Chocolat. Det var ikke noe vanskelig å sove på grunn av de har samme tidssone som oss! God natt.

fredag 29. oktober 2010

Flyturen til Brussel!

Da vi hadde gitt fra oss bagasjen og skjekket inn gikk vi og kjøpte oss litt godis hver. vi skulle bruke et flyselskap som het Brussels airlaines, og hotellet vi skulle bo på et hotell som het Hotell Amigo-Rocco Forte Collectionog er 5 sjernes. Etter en stund kunne vi gå ombord på flyet. Vi satt på rad nummer 18. Vi satt oss og spiste litt godteri og slappet av litt. Flyturen skulle vare i ca 2 og en halv time. Etter en halv time fikk vi middag, vi fikk indisk kylling, ris og grønnsaker.

Dette er flyet vi er i nå!
Vi leste litt i hver vår bok og plutselig var vi framme! Det hadde gådt valdig fort! vi gikk rett og hentet bagasjen og så måtte vi vise passet og så kunne vi dra. Det tok en time tilsammen og komme ut fra flyplassen til en taxi, vi kjørte direkte til hotellet.

torsdag 28. oktober 2010

Siste dag i Spania

Det var siste dag i Spania og vi bestemte oss for at det skulle bli en riktig kosedag! Vi skal bare være litt rundt på hotellet og bade, lese, spise god mat og sole oss, men selfølgelig må vi pakke tingene våre før må dra! Men det vil vi ikke tenke på enda! Når vi sto opp gikk vi og tok morgenstell for så og gå til frokost! Vi spiste eggommelet og en muffin hver. Etter frokosten gikk vi og skiftet om til bikini, for å sole oss! Vi lå og solte oss på hver vår solseng med hver vår bok! Til slutt ble vi så varme at vi bare måtte bade. Da vi hadde badet i en og en halv time gikk vi opp fra vannet, tørket oss, kledde på oss og gikk for å spise lunsj! Vi spiste en lunsj med egg og bacon!! Da vi hadde spist tok vi en buss til et shoppingsenter som het Plasa Norte 2, der var det kjempe fint! Vi gikk først litt rundt og så. Men så kom vi til en kjempe fin klesbutikk som vi ikke kunne dy oss med og kjøpe noen klær, Heddie kjøpte en top og et kjørt mens Cassie kjøpte en sommerkjole. Så gikk vi og kjøpte hver vår is. Da vi hadde spist opp isen gikk vi ut til en taxi som kjørte oss hjem. Da vi kom hjem måtte vi begynne og pakke:( En time etter var vi ferdige med å pakke. Så gikk vi og skjekket ut! Da vi hadde skjekket ut gikk vi ut til en taxi som ikke hadde noen pasasjerer ennå. Det tok en time å kjøre til flyplassen. Mens vi kjørte så vi ut på alle butikkene og husene, det er ganske stor forskjell fra land til land hvordan det ser ut i gatene. På flyplassen var det kjempe mange mennesker.

Det er flyplassen vi er på nå! Den heter Madrid Barajas.

Video fra Flamenco turen.

tirsdag 26. oktober 2010

Flamenco tur!

Klokken halv åtte sto vi opp for å dra på flamenco show. Vi bestilte en taxi i går som skulle komme klokken halv ni! Da vi hadde fått på oss klærne og spist en kjapp frokost med to brødskiver hver gikk vi ut. Det var ganske kjølig men masse sol!! Etter to minutter kom taxien. En halv time etter var vi framme der showet skulle vere, som heter Flamenco and Spanish dance at Florida Park. Vi gikk inn og gikk til en kiosk som man kunne kjøpe billetter og snop. Vi kjøpte billetter og en pose smågodt hver! så gikk vi inn og satt oss, vi satt på rad nr 11 og sete nr 7 og 8. Etter en stund begynte showet, først kom en dame ut og danset litt men så kom alle de andre danserene. De danset kjempe fint! Hedvig Marie missunnet veldig de fine kjolene! Da det ble pause gikk vi og kjøpte oss en suvenir hver, vi kjøpte en oss liten porselens figurd av en dame som danset famenco. Etter en halv time begynte showet igjenn, og det var like morsomt å se på denne gangen. Etter en og en halv time var showet ferdig. Da gikk vi ut og bestilte en taxi, som kom etter 15 min. Så kjørte vi hjem etter et velyket flamenco show!!!! Det varte tilsammen med pausen i 3 timer og 30 min. Da vi kom tilbake til hotellet koste vi oss resten av dagen med å lese litt, bade litt, sole oss og spise en nydelig middag! Det var en kjempe vellyket flamenco tur=)